طراحی آموزشی-طرح درس تبخیر پایه اول -روش دریافت مفهوم
نمونه طرح درس تبخیر با روش دریافت مفهوم
در پستهای قبلی با ارائه تدریس با روش دریافت مفهوم آشنا شدیم که شامل مراحل زیر است:
1 -ارائه ی نمونه ها
1- دستیابی به مفهوم
2- تحلیل شیوه ی تفکر
و اینک در ادامه نمونه ای از تدریس با این روش برای درس تبخیر خواهد آمد
- مرحله ی اول:
در مرحله اول چندین تصویر مثل نمونه های زیر را به دانش آموزان نشان می دهم بدون آنکه هیچ راهنمایی و صحبتی در باره ی مفهوم که همان تبخیر است به آنها بدهم و سپس موافقت یا مخالفت خود را با کلمات موافقم و مخالفم بیان می کنم مثلا با نشان دادن تصویر 1و3و5 می گویم من با این تصاویر موافقم و با نشان دادن تصویرهای 2و4و6 می گویم که من با این تصویرها مخالفم.
ارائه ی نمونه ها:
شماره۱
شماره۲
شماره۳
شماره۴
شماره۵
شماره۶
-مرحله دوم:
در مرحله ی قبل دانش آموزان با اظهار نظر من در مورد تصاویر ،فرضیه هایی در ذهنشان نقش بسته است پس در این مرحله تصاویر دیگری به آنها نشان می دهم اما این بار مثبت بودن یا منفی بودن تصاویر را از آنها سوال می کنم سپس از آنها می پرسم :«چرا با این تصویر جدید موافقید یا چرا با بعضی مخالفید؟ دلیل خود را بیان کنید؟» .بسیاری آز آنها در این حال متوجه می شوند که ویژگی مشترک در نمونه های مثبت چه چیزی است که من با آنها موافقم که این ویژگی در نمونه های منفی وجود ندارد و همچنین بیان خواهند کرد که مفهوم مورد نظر من تصاویری است که در آن مایعی به بخار تبدیل می شود که همان تبخیر است و از آنها می خواهم فرضیه های خود را بیان کنند تا با ما مفهوم تبخیر همگی بخوبی آشنا شوند. در پایان این مرحله از آنها می پرسم:« آیا می توانید نمونه های دیگری مثال بزنید که همگی با آن موافق باشیم؟ »
نمونه های جدیدی که باید دانش آموزان مثبت یا منفی بودن آنها را حدس بزنند
-مرحله ی سوم:
در مرحله ی قبل مفهوم مورد نظر شناسایی شد ،نامگذاری وتعریف گردید ظاهرا کار در این مرحله به پایان رسیده است اما برای دستیابی به شیوه ی تفکر آنها از آنها می پرسم ابتدا چه فکر می کردید؟چه چیز باعث شد که شما متوجه شوید منظور من چیست و من با چه چیزهایی موافق و با چه چیزهایی مخالف هستم و البته آنها روند رسیدن به مفهوم را از دیدگاه خود بیان کرد ممکن است دانش آموزی بگوید من ابتدا فکر کردم منظور شما هر ماده است که به بخار تبدیل شود مثل شکل هواپیمایی که در آسمان است اما با کمی دقت متوجه شدم فقط شما با مواردی موافقید که مایعی به بخار تبدیل شود.