طراحی آموزشی
· روشهای نوین تدریس برگرفته ازمجموعه کتابهای آموزش فعال علوم
8- روش کاوشگری:
در الگوی کاوشگری که بر اساس نظریه ریچاردساچمن بنا نهاده شده است تحیر و عدم تعادل ایجاد کردن در دانش آموز از طریق ایجاد یک موقعیت مشکل آفرین یا معمابرانگیز پایه و اساس فعالیتهای آموزشی را تشکیل می دهد. در این روش دانش آموز از طریق پرسش کردن ،ساخت نظریه ،جمع آوری اطلاعات و آزمایشگری فعالیتهایی را در جهت رفع عدم تعادل و ایجاد تعادل مجدد با محیط انجام میدهد.مهمترین تفاوت این الگو با روش پژوهش آموزی مربوط به شروع آنست که با ارائه ی یک موقعیت اسرار آمیز ،ابهام دار،مهیج و غیر معمول تعادل ذهنی دانش آموز را برهم می زند.
مراحل الگوی کاوشگری:
1-برهم زدن تعادل
· ارائه ی یک موقعیت اسرارآمیز،ابهام دار،مهیج و غیر معمول از طریق انجام یک آزمایش ،تعریف یک پدیده ،نشان دادن یک عکس یا .....
2-پرسشگری
· تمرکز دانش آموزان بر روی موقعیت ارائه شده
· پرسش دانش آموزان پیرامون موقعیت
· هوشیاری معلم و خودداری از توضیح مستقیم درباره ی موقعیت
برخی از دانش آموزان در این مرحله عجولند و می خواهند به سرعت جواب دهند همچنین برخی بسیار اطلاعات دارند و در هر صورت می خواهند سریع پاسخ نهایی را بدهند و این هوشیاری معلم است که از این اتفاق جلوگیر ی می کند.
روی پرسشهایی که به متغیرهای درونی اشاره می کند تاکید کنید .
3-فرضیه سازی
· ارائه راه حل هایی برای پرسش های مطرح شده توسط دانش آموزان
· تاکید معلم روی متغیرها جهت ساخت فرضیه توسط دانش آموزان
فرضیه سازی احتیاج به تبحر دارد اگر دانش آموزان در این زمینه از مهارت کافی برخوردار نیستند ابتدا با چند پرسش ذهن آنها را فعال کنید و به آنها بگویید که در واقع پاسخ شما به این پرسشها فرضیه نام دارد.
4-آزمایشگری
· جمع آوری دقیق اطلاعات از منابع معتبر مانند کتاب و.... توسط دانش آموزان
· طبقه بندی اطلاعات و آزمون فرضیه ها
منابع علمی معتبر به دانش آموزان معرفی کنید و امکانات لازم را برای آزمودن فرضیه ها در اختیار آنها قرار دهید.
5- تحلیل
· توضیح دانش آموزان پیرامون مسئله
· سازماندهی و تحلیل نتایج کسب شده
· تعمیم نتایج به موقعیت های جدید
در واقع هدف اصلی آگاه شدن و تسلط بر فرایند کاوشگری است نه محتوای مسئله ی مطرح شده .در این توضیح موارد زیر را مورد تاکید قرار دهید:
*موثرترین سوالها
*بهترین نوع اطلاعات
*شواهد مربوط به درستی یا نادرستی فرضیه ها