طراحی آموزشی
· روشهای نوین تدریس برگرفته ازمجموعه کتابهای آموزش فعال علوم
7-روش دریافت مفهوم
در این نوع آموزش گاهی ابتدا تعریف مفهوم و سپس نمونه هایی در جهت همان موصوع به دانش آموزان ارائه می شودو گاهی نیز ابتدا نمونه هایی به دانش آموزان ارائه می شود و سپس به آنها فرصت داده می شود تا خود ویژگی مفهوم مورد نظر را به دست آورند که معمولا روش دوم نتیجه ی بهتری دارد.این الگو بر اساس شیوه ی تفکر طراحی گردیده است و مفاهیم به طور مستقیم در اختیار دانش آموزان قرار نمی گیرد. نمونه ها دارای دو نوع مثبت و منفی می باشند منظور از نمونه های مثبت انهایی است که ویژگی مفهوم مورد نظر را دارند و منظور از نمونه ی منفی انهایی است که آن ویژگی را دارا نیستند .نمونه ها می توانند عکس ،نقاشی،عبارت ،نمودار و ...... باشند.
مراحل الگوی دریافت مفهوم:
1- ارائه نمونه ها:
· گزینش مفهوم مناسب و سازماندهی آن در قالب نمونه های مثبت ومنفی
· مقایسه ی نمونه های مثبت و منفی با یکدیگر و فرضیه سازی توسط دانش آموزان
با نشان دادن نمونه های مختلف دانش آموزان با بیان بلی ،خیر یا + و - موافق بودن یا موافق نبودن نمونه ها را اعلام می کنند.بدیهی است تز این کارتها می توان برای سالها استفاده کرد.
2-دستیابی به مفهوم:
· ارائه ی نمونه های بیشتر
· تایید فرضیه ی درست ،نام گذاری مفهوم و بیان تعاریف توسط معلم
3-تحلیل شیوه ی تفکر:
· بحث گروهی درباره ی فرضیه ها
· بیان جریان تفکر دانش آموزان برای دستیابی به مفهوم توسط خود دانش آموز
از بچه ها بخواهید درباره ی تفکرات خود بحث کنند از آنها بپرسید ابتدا چه فکر می کردید؟ چرا آنطور فکر می کردید؟
اینها شروع خوبی است برای یک بحث گروهی ،در واقع دانش آموزان راهی را که برای دستیابی به مفهوم طی کردند بیان می کنند.