طراحی آموزشی
· روشهای نوین تدریس برگرفته ازمجموعه کتابهای آموزش فعال علوم
۶-روش طرح شبکه ای
در این روش ابتدا نکات کلیدی درس استخراج می شود و سپس باید انها را در شاخه های اصلی و فرعی و فرعی تر و.......قرار دادو طراحی ویژه ای برای آن قرار داد.از طرح شبکه ای بعنوان نقشه ی مفهومی نیز یاد می شود .
انواع طرح های شبکه ای:
1- مدل شعاعی:در این مدل عنوان اصلی در وسط و داخل کادر قرار می گیرد وشاخه های اصلی پیرامون عنوان اصلی قرار دارند می توانی برای رعایت ترتیب شماره گذاری بر روی شعاع ها قرار داد.
2- مدل چارت سازمانی: در این مدل عنوان اصلی در بالا ی طرح قرار دارد و شاخه های اصلی در پایین وشاخه های فرعی در پایینتر واقع می شود.
3-مدل مجموعه ای:در این مدل عنوان اصلی سمت راست قرار می گیرد و شاخه های اصلی از طریق یک آکلاد به آن متصل می گردندمطالب فرعی و فرعی تر نیز به همین شکل به هر شاخه ی اصلی تر از خود متصل می شوند.
4- مدل همپوشانی: این مدل در مواردی بکار می رود که میان مطالب وجوه مشترک وجود دارد و تاکید بر ویژگیهای مشترک میان مطالب اصی و همچنین دیگر نکات ضروری است. در این مدل معمولا از اشکال هندسی منظم استفاده می شود.
مراحل الگوی تدریس طرح های شبکه ای:
1- استخراج نکات کلیدی:
· روخوانی درس به صورت فردی یا گروهی
· توجه به عناوین ،نکات کلیدی و مفاهیم مهم درس
· یادداشت برداری از مطالب مهم
2-تشخیص مفاهیم اصلی و فرعی
· تصمیم گیری درباره ی مدل نقشه
· تعیین تعداد شاخه های اصلی و فرعی
اگر کم کم دانش آموزان را با انواع طرح های شبکه ای آشنا کنیم آنها خود بهترین طرح را انتخاب خوانهد کرد.
3- رسم نقشه ی مفهومی و تکمیل آن:
· نوشتن مفاهیم اصلی و فرعی داخل نقشه
· استفاده از رنگ ،شکل و ....برای جدا کردن شاخه های اصلی و فرعی از یکدیگر
4- ارزشیابی:
· بررسی نفشه های مفهومی دانش آموزان
· بحث وگفتگو درباره ی اصلاح نقشه ها
· ارائه ی یک سوال به صورت نقشه ی مفهومی از درس توسط معلم
اگر کار بصورت گروهی است به نماینده هرگروه فرصت دهید تا نقشه ی گروه را روی تابلو بکشید اگر کار انفرادی است از بین نمونه های مشابه چندتایی را برای بررسی انتخاب کنید.
علوم تجربی مجموعه ای از دانشهاست در مورد آنچه اطراف ما می گذرد .