طراحی آموزشی
· روشهای نوین تدریس برگرفته ازمجموعه کتابهای آموزش فعال علوم
۶-روش طرح شبکه ای
در این روش ابتدا نکات کلیدی درس استخراج می شود و سپس باید انها را در شاخه های اصلی و فرعی و فرعی تر و.......قرار دادو طراحی ویژه ای برای آن قرار داد.از طرح شبکه ای بعنوان نقشه ی مفهومی نیز یاد می شود .
انواع طرح های شبکه ای:
1- مدل شعاعی:در این مدل عنوان اصلی در وسط و داخل کادر قرار می گیرد وشاخه های اصلی پیرامون عنوان اصلی قرار دارند می توانی برای رعایت ترتیب شماره گذاری بر روی شعاع ها قرار داد.
2- مدل چارت سازمانی: در این مدل عنوان اصلی در بالا ی طرح قرار دارد و شاخه های اصلی در پایین وشاخه های فرعی در پایینتر واقع می شود.
3-مدل مجموعه ای:در این مدل عنوان اصلی سمت راست قرار می گیرد و شاخه های اصلی از طریق یک آکلاد به آن متصل می گردندمطالب فرعی و فرعی تر نیز به همین شکل به هر شاخه ی اصلی تر از خود متصل می شوند.
4- مدل همپوشانی: این مدل در مواردی بکار می رود که میان مطالب وجوه مشترک وجود دارد و تاکید بر ویژگیهای مشترک میان مطالب اصی و همچنین دیگر نکات ضروری است. در این مدل معمولا از اشکال هندسی منظم استفاده می شود.
مراحل الگوی تدریس طرح های شبکه ای:
1- استخراج نکات کلیدی:
· روخوانی درس به صورت فردی یا گروهی
· توجه به عناوین ،نکات کلیدی و مفاهیم مهم درس
· یادداشت برداری از مطالب مهم
2-تشخیص مفاهیم اصلی و فرعی
· تصمیم گیری درباره ی مدل نقشه
· تعیین تعداد شاخه های اصلی و فرعی
اگر کم کم دانش آموزان را با انواع طرح های شبکه ای آشنا کنیم آنها خود بهترین طرح را انتخاب خوانهد کرد.
3- رسم نقشه ی مفهومی و تکمیل آن:
· نوشتن مفاهیم اصلی و فرعی داخل نقشه
· استفاده از رنگ ،شکل و ....برای جدا کردن شاخه های اصلی و فرعی از یکدیگر
4- ارزشیابی:
· بررسی نفشه های مفهومی دانش آموزان
· بحث وگفتگو درباره ی اصلاح نقشه ها
· ارائه ی یک سوال به صورت نقشه ی مفهومی از درس توسط معلم
اگر کار بصورت گروهی است به نماینده هرگروه فرصت دهید تا نقشه ی گروه را روی تابلو بکشید اگر کار انفرادی است از بین نمونه های مشابه چندتایی را برای بررسی انتخاب کنید.