نگاهی کوتاه بر ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس

د ر هزاره جديد فناوري ارتباطات، به سرعت جهان را در نورديده و بربسياري ابعاد زندگي بشر از جمله آموزش و پروش تاثير گذاسته است.

فناوري اطلاعات و ارتباطات در طي زماني كوتاه ، توانسته است به يكي از اجزاي اساسي تشكيل‌دهندة جوامع مدرن تبديل شود. بگونه‌اي كه در بسياري از كشورها به موازات خواندن ، نوشتن و حساب كردن ، درك فناوري اطلاعات و ارتباطات و تسلط بر مهارتها و مفاهيم پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان بخشي از هسته مركزي آموزش و پرورش اين جوامع مورد توجه قرار گرفته است.

بنابر آنچه گفته شد، توجه به اين نكته حائز اهميت است كه در جهان امروز و با وضعيتي كه بر اثر حركت بسوي دهكده جهاني بوجود آمده است ، ديگر روشهای سنتي انتقال دانش از طريق متن ،‌ ورقه، تمرين و مانند آنها نمي‌تواند توجه جواناني را كه در جهان اشباع شده از رسانه‌ها بسر مي‌برند، به خود معطوف كند .

به نظر ضروري مي‌رسد كه عناصر اصلي نظامهاي آموزشي بويژه معلمان در معرض تحولات آموزشي متناسب با پيشرفتهاي جهان امروز قرار گيرند و آگاهي بيشتري از قابليت فناوري‌هاي جديد بيابند و به موازات آن راهبردهايي طرح شود كه با ورود فناوري‌هاي جديد به كلاسها و محيطهاي آموزشي، منجر به آموزش و يادگيري بهتر شود . و در عمل باعث شود كه نقش معلم به عنوان منبع قدرت كه اطلاعات در انحصار اوست از بين برود . و نقش او از ناشر اطلاعات به نقش تسهيل‌كننده فرايند كسب اطلاعات تغيير يابد .

پيش شرط بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسي اينست كه ابتدا معلمان خود به خوبی از فنون بهره‌گيري از چنين پديده‌اي آگاهي يابند .

 براي بسياري از معلمان و مدارس استفاده از رايانه در اهداف آموزشي ممكن است تهديدآميز باشد! عموماً به دليل عدم وجود تخصص هاي كافي، مديران مدارس و معلمان در مورد استفاده از رايانه بي ميل هستند.

از همین رو ذکر چند توصیه به معلمان در جهت استفاده از این روش خالی از لطف نیست:

¤اولين توصيه اي كه در اين جا مي شود، اين است كه معلمان نبايد ترسي در مورد استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات داشته باشند. همان طور كه تخته سياه و كتاب هاي درسي جهت آموزش مطالب درسي بسيار مفيد هستند، فناوري ارتباطات و اطلاعات نيز مي تواند نقشي مشابه را بازي كنند.

¤ دومين توصيه اين است كه معلمان يك شروع ساده را با رايانه داشته باشند. به عبارتي ديگر آنها به كارگيري رايانه را در كلاس هاي درسي با مطالبي ساده آغاز كنند.

¤ سومين توصيه اين است كه نبايد استفاده از رايانه ها يك امر اضافي تلقي شود كه نيازمند صرف يك هزينه اضافه تحميلي  است. استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات دانش آموزان را با يك محيط غني تري مواجه مي سازد و مي تواند انگيزه آنها را در يادگيري دروس تقويت نمايد.
    ¤ چهارمين توصيه اين است كه معلماني كه شروع به استفاده از رايانه مي نمايند، بايستي به دنبال نكات تعليمي دروس از طريق رايانه باشند و روي نكات فني استفاده از رايانه كمتر تأكيد كنند.

  ¤ پنجمين توصيه اي كه به معلمان مي شود اين است كه آنها بايستي متوجه باشند كه با ورود رايانه به محيط درسي دانش آموزان نقش معلمي تا حدودي دگرگون مي شود.با ورود رايانه نقش آموزگار بودن معلمين، تا حدي به رايانه، اينترنت، متخصصين خارج از مدرسه و حتي ساير دانش آموزان واگذار مي شود.

    ¤ ششمين توصيه اين است كه به كارگيري رايانه در امور آموزشي باعث مي گردد تا معلمين خود نيز به عنوان عناصر يادگيرنده اي تلقي شوند، چراكه بايد با فناوري هاي جديدتري آشنا شوند.

ویژگیهای یک برنامه درسی که به خوبی در آن از فناوری اطلاعات استفاده شده است:

1. امكان بهره‌گيري از يك برنامه درسي تلفيقي را فراهم مي‌آورد.

2. ميزان اهميت و اعتبار محتواي برنامه درسي را افزايش مي‌دهد.

3. افزايش ميزان علاقمندي فراگيران را به همراه دارد.

4. ارائه دانش با ساختاري مناسب صورت می گیرد.

5. ميزان سودمندي برنامه درسي را افزايش مي‌دهد.

6.افزايش ميزان يادگيري فراگيران را به همراه دارد.

7. فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات ،‌ انعطاف‌پذيري برنامه درسي را موجب مي‌شود.