روشهای نوین تدریس
بسیاری از ما معلمان با به کارگیری روشهای سنتی تدریس در کلاس انرژی و زمان زیادی را صرف آموزش مطالب دقیق درسی به دانش آموزانمان می کنیم.این حقیقتی است که کارشناسان در تحقیقات خود در مقایسه ی معلمین ایرانی با معلمین سایر کشورها به دست آورده اند در حالیکه شاید لازم نباشد تا این حد خود را به دردسر بیفکنیم و گاهی لازم یا بهتر باشد از خود دانش آموزان در جهت یادگیری و یاددهی به همقطارانشان بهره گیریم . گاهی می توان کشف برخی جزئیات را برعهده ی خود آنها گذاشت در این صورت خواهیم دید که آنها دیگر صرفا گوشهایی برای شنیدن نخواهند بود بلکه زبانهایی برای گفتن،دستهایی برای عمل کردن و پاهایی برای رفتن خواهند شد.در این صورت خواهیم دید دانش اموزان افراد توانایی خواهند شد که در مواقع لزوم و در زندگی واقعی می توانند خود را به خوبی نشان دهند.
روشهای فعال و نوین گرچه گاهی با شرایط فعلی کلاس ها سازگار نیستند شرایطی همچون : دونوبته بودن برخی مدارس،مشترک بودن فضای فیزیکی کلاس د ردو نوبت،پرجمعیت بودن کلاسها،عدم همکاری اولیاء مدارس ،عدم آشنایی اولیای دانش آموزان با روشها ،حجم زیاد کتابهای درسی،کمبود امکانات و شاید از همه مهمتر روشهای سنتی ارزشیابی و ارزش گذاری بیش از حد بر کسب نمره از طرف خانواده و حتی سیستم آموزشی . اما از طرفی باید قبول کرد که این روشها بسیار متنوع و انعطاف پذیرند و می توان به راحتی از میان آنها چندتایی را که قابلیت مطابقت با شرایط خاص کلاس ما یا منطقه آموزشی ما را دارد انتخاب کرد و به کار برد و یا در حد لزوم بنابر صلاحدید شخصی که خود معلمان بهترین صاحبنظران در این زمینه هستند تغییراتی در آن داد.
فراموش نکنیم ما معلمین از یک امکان بسیار ویژه برخورداریم که در سایر مشاغل وجود ندارد و آن سرمایه عظیم نیروی دانش آموزی است حقیقتا براحتی می توان از دانش آموزان یک کلاس در اجرای هرچه بهتر و کاملتریک روش نوین یا حتی یک روش جدید ابداعی کمک گرفت و حتی مزایا و معایبی را که از دید نظریه پردازان مخفی مانده است را آشکار نمود.بنابراین هوشیار باشیم و از این موقعیت خاص غافل نشویم.
روشهای نوین تدریس یک ویژگی مهم دیگر نیز دارند که می توان اجرای آنها را از هر زمان و هرکجا آغاز کرد و تا هر زمان و هر کجا که امکان داشت ادامه داد و حتی اجرای ناقص آن نیز ضرری را متوجه مجریان آن که همانا معلمین و دانش آموزان هستند نخواهند کرد بلکه برعکس حتی اجرای بخشی از آن نیز به عنوان یک شیوه ی نو،مورد توجه دانش آموزان قرار خواهد گرفت. فراموش نکنیم انسان ذاتا موجودی است تنوع طلب و دانش آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تنوع در شیوه های تکراری تدریس معجزه می کند.