• روشهای نوین تدریس برگرفته ازمجموعه کتابهای آموزش فعال علوم

۲-روش ساختگرایی یا 5E    :

الگوی تدریس ساختگرا بر این باور است که دانش آموزان طی تلاش برای حل مسائل علمی دائما فرصت بازسازی ادراکات خود را دارند و می توانند برای رسیدن به دانش چندین راه را برنامه ریزی کنند.این روش دانش آموزان را برای تحلیل ،تفسیر و پیش بینی ترغیب می کند و در فرایند آموزش تاکید زیادی بر سوالات بازپاسخ دارد.

نقش معلم در این روش زمینه سازی و هدایت است زیرا در این شیوه مسئولیت اساسی با دانش آموزان است.دلیل نامگذاری این روش به5E  آنست که شروع هر مرحله با حرف E می باشد.روش 5E فرصت کشف فعال،آزمایش،و تفکر خلاق را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

مراحل اجرا:

*موضوع مورد نظر:(دستگاه گوارش)*

1-درگیر کردن:(Engaging)

·        -تحریک حس کنجکاوی و علاقه ی دانش آموزان از طریق انجام یک فعالیت،طرح یک سوال نیمه جالب،خواندن یک متن یا داستان نیمه تمام، نشان دادن یک عکس و.....

مثال: خوردن ساندویچ صبحانه توسط معلم در کلاس بعنوان یک کار غیر متعارف شروع خوبی به شمار می رود.

2-کاوش: (Exploration)

·   -تشکیل گروه های کلاسی

·   -مشاهده دقیق و ثبت مشاهدات

·   -انجام فعالیت خواسته شده از سوی معلم

·   -تفکر آزاد و بحث گروهی

·    -پیش بینی راه حل ها و پاسخهای احتمالی و انجام آزمایش در جهت پرورش مهارتهای کاوشگری

مثلا: پس از خوردن ساندویچ از بچه ها بخواهید تصویرهایی از وضعیت غذا در معده شما رسم کنند.ویا اتفاقاتی را که از لحظه ی جویدن برای این ساندویچ می افتد در جدولی پیش بینی کنند.

3-توصیف: (Explanation )

·   -شرح و توصیف دقیق مشاهدات به صورت کتبی و شفاهی

·    -بیان راه حل ها و پاسخهای احتمالی در جهت پرورش مهارت های تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل

مثلا: دانش اموزان در حال خواندن گزارشهای خود برای کلاس هستند و شما با سوالات بموقع آنها را به سوی هدف هدایت می کنید اما فراموش نکنید اسامی و اصطلاحات علمی را بعنوان یک راز تا پایان برنامه نگاهدارید

4- شرح و بسط: (Elaboration)

·   -جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف

·    -تعمیم و گسترش یافته ها و ایجاد ارتباط بین ایده های مرتبط با هم در جهت پرورش توانایی کاربرد مفاهیم در موقعیت های جدید

مثلا مطالعه مطالب کتاب درسی یا استفاده از کتابهای موجود در کتابخانه ،استفاده از مولاژ های دستگاه گوارش یا نمایش فیلمی در این مورد بسیار مناسب است حتی ذکر بیماریهایی در رابطه با دستگاه گوارش خالی از لطف نیست.

5-ارزشیابی: (Evaluation)

·   -ارزیابی دانش و به ویژه مهارتهای کسب شده در فرایند یادگیری

·    -استفاده از روش خودارزیابی

مثلا در یکی از این روشها می توان گزارش کار یک گروه را در اختیار گروه دیگری قرار داد تا بر اساس معیارهای مشخص دانش اموزان به ارزیابی کار یکدیگر بپردازند یا حتی یک گروه می تواند بر اساس همان معیارهای مشخص به ارزیابی از کار خود نیز بپردازد بعنوان مثال اشکال رسم شده دستگاه گوارش هرچه کاملتر باشد امتیاز بیشتری خواهد داشت.